Nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, en schrijf je in voor de nieuwsbrief!
2050, het jaar dat de Europese Unie nul verkeersdoden verwacht, lijkt een utopie, maar de geleerden zijn het er over eens dat er iets moet veranderen aan de mentaliteit van de weggebruiker en daar zal heel hard aan gewerkt gaan worden, en flinke maatregelen staan op de rol om dit te bewerkstelligen. Naast de mentaliteitsverandering gaat men ook mee met de tijd en zullen er naast de opkomende AI-technologie (lees hier research TU Delft) ook op digitaal gebied de nodige invloeden zich laten gelden in en om het verkeer.
Soort voertuig | Minimumleeftijd rijles | Minimumleeftijd theorie-examen | Minimumleeftijd praktijkexamen |
---|---|---|---|
Lichte motor | 17 | 17 | 18 |
Soort voertuig | Ervaring bestuurder | Minimumleeftijd rijles | Minimumleeftijd theorie-examen | Minimumleeftijd praktijkexamen |
---|---|---|---|---|
Middelzware motor | Beginner | 20 | 17 | 20 |
Middelzware motor | In bezit van rijbewijs lichte motor | 19 | Geen theorie nodig. Theorie-certificaat van A1 is voldoende. | 20 |
Soort voertuig | Ervaring bestuurder | Minimum leeftijd rijles |
Minimumleeftijd theorie-examen |
Minimumleeftijd praktijkexamen(s) | Rijbewijs |
---|---|---|---|---|---|
Zware motor | Beginner | 21 | 17 | 24 | A |
Zware motor | Beginner | 21 | 17 | 21 | A met code
80 |
Zware motor | Doorstromer, maar nog geen 2 jaar in het bezit van rijbewijs middelzware motor (A2) | 21 | geen theorie nodig | 21 | A met code 80 |
Zware motor | Doorstromer en minimaal 2 jaar in het bezit van rijbewijs middelzware motor (A2) | 21 | geen theorie nodig | 22 | A |
Verder valt te vermelden dat in het verkiezingsprogramma van een politieke partij staat dat zij rijbewijs categorie A1 automatisch wordt toegevoegd bij het behalen van je rijbewijs categorie B (personenauto).
Er is een voorstel gepresenteerd bij de Europese Commissie voor invoering van een digitaal rijbewijs voor de gehele EU (Europese Unie).
Het vervangen of verlengen van een rijbewijs moet eenvoudiger kunnen volgens de Europese beleidsbepalers. Met dit plan gaat een groot IT-project gepaard.
Het wordt gemakkelijker omdat alle procedures online zullen zijn. Burgers uit niet EU-landen zullen het hiermee ook gemakkelijker krijgen waar de verkeersveiligheidsnormen vergelijkbaar zijn als hier. Om zo hun rijbewijs in te wisselen voor een EU-rijbewijs.
Digitaal rijbewijs kan gebruikt worden op smartphone of andere digitale drager en vervangt het fysieke exemplaar. Europeanen kunnen kiezen tussen een fysiek exemplaar of een digitale versie. Beide opties is ook mogelijk.
Rijbewijs is dan in heel EU erkend.
Lidstaten moeten een akkoord vinden over technische specificaties voor interoperabiliteit, digitale beveiliging en testen waarvoor minimum vereisten gehanteerd worden. Bij het grote IT-project hoort een interface waarmee alle nationale rijbewijssystemen moeten gaan werken. Lidstaten moeten het nationale IT-systeem voor rijbewijzen op het Europese systeem aansluiten.
Over 18 maanden (augustus 2024) moet het akkoord over technische specificaties er liggen. Daarna volgt een periode van 4 jaar (augustus 2028) voordat er in alle lidstaten een standaard digitaal rijbewijs kan worden afgegeven.
ICT bedrijf Sogeti ontwikkelt een rijbewijs-app in opdracht van het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Samsung begint een proef voor een rijbewijs digitaal in online Wallet te zetten. Deze proef draaide als eerste in Noord-Amerika in de staten Arizona en Iowa en inmiddels door het succes zijn er vele staten bij gekomen (zie Verenigde Staten overheid site)
Op dit moment blijft 40% van de verkeersovertredingen onbestraft vanwege geen identificatie mogelijk of boete niet geïncasseerd. De Europese Commissie wil daarom ook dit digitaal rijbewijs systeem opzetten en ernstige verkeersdelicten als snelheidsovertredingen en onder invloed rijden verder uitbreiden met:
Met het digitaal rijbewijs wordt het opsporen en handhaven van verkeersovertredingen van welke aard dan ook efficiënter.
Ook zal het rijverbod in het eigen land worden uitgebreid tot heel het EU-gebied.
Event Data Recorder is “nog” niet verplicht in Nederland (Test in Nederland verloopt succesvol).
Autofabrikanten implementeren al EDR-systemen sinds 2006 in nieuw geproduceerde auto’s in het motormanagementsysteem en/of de airbag regeleenheid.
2014 is het EDR-systeem verplicht in de Verenigde Staten.
Wat is het?
Een klein zelf aandrijvend kastje of minuscule chip dat bepaalde rijgegevens mééstal over een extreem kortstondige periode van +/- 5 to 10 seconden opslaat. Oudere gegevens worden daarmee continu gewist en overschreven.
De data opname wordt getriggerd door:
Informatie wordt versleuteld/gecodeerd opgeslagen. Belangrijk bij het uitlezen dat de informatie juist wordt geïnterpreteerd en gekoppeld aan fysieke sporen, analyses, reconstructies van verkeersongevallen. EDR dient niet als vervangen maar als ondersteuning. De politie leest de data uit en speelt dit door aan de verzekering. EDR is bedoeld dat politie en verzekeringen sneller kunnen werken waardoor schadeclaims efficiënter afgewikkeld worden.
Zwarte dozen zijn voorzien van AutoCyb Cyberlock tegen hackers.
Bovendien mag men niet zomaar zonder toestemming jouw EDR uitlezen. Bij geen toestemming van jou of medewerking aan een Crash Data Retrieval (CDR) mag de politie uitsluitend via een gerechtelijk bevel van de Rechter Commissaris (RC) de gegevens inlezen en inzien.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!