Nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, en schrijf je in voor de nieuwsbrief!
U mag als ervaren bestuurder niet meer rijden met meer dan 0,5 promille alcohol in uw bloed en als beginnend bestuurder niet meer dan 0,2 promille.
Het effect van één slapeloze nacht staat gelijk aan de invloed van 0,9 – 1.0 promille alcohol in je bloed, ter vergelijk is dat vijf keer de wettelijke limiet voor beginnende bestuurders.
Wanneer je op stap gaat en je gaat met de auto dan wordt er van tevoren afgesproken wie de BOB is, of in het ergste geval wordt er een taxi gebeld. Dit is een vanzelfsprekendheid.
Wat geen vanzelfsprekendheid is maar wel zou moeten is wanneer je moe bent.
Jaarlijks vallen er 50 – 75 verkeersdoden door vermoeidheid. 1 op de 5 zegt wel eens moe achter het stuur te kruipen. Welk effect heeft het?
En wat kunnen we er aan doen om het te voorkomen?
Hier een aantal feiten:
Wanneer je vermoeid bent zijn je handelingen als bestuurder minder accuraat. Je reageert trager op prikkels en het houden van je koers is ook moeilijker.
Doordat je gaat compenseren, richt je je aandacht vaker en langer op één ding (staren), waardoor je o.a. minder in je spiegels kijkt. Het overzicht wordt minder. De gevolgen hiervan zijn dat vermoeide bestuurders 3 tot 8 keer meer kans hebben op een verkeersongeval met letsel.
Één slapeloze nacht staat gelijk aan de invloed van 0.9 – 1.0 promille alcohol in je bloed.
DAT IS RUIM VIJF KEER de wettelijke limiet voor beginnende bestuurders!!!!
Met slapen wordt bedoeld dat je 7 á 8 uur per nacht slaapt. De uren dat je wakker in bed ligt tellen niet mee.
Valt vermoeidheid in het verkeer te handhaven? Op dit moment is het nog niet te verbieden en lastig te handhaven. Vermoeidheid is subjectief en niet zo makkelijk vast te stellen, alcohol en drugs daarin tegen wel. Het is zelfs zo dat veel bestuurders zelf er niet direct bewust van zijn wanneer ze door vermoeidheid een ongeluk hebben veroorzaakt.
Voor beroepsbestuurders zijn er al verschillende maatregelen genomen. Zo mogen Europese vrachtwagenchauffeurs niet langer dan 4,5 uur rijden zonder een pauze van 45 minuten te nemen. De reactietijd van een bestuurder is na vier uur onafgebroken rijden gemiddeld al 50% trager.
Als het aankomt op het voorkomen van vermoeidheid wordt vaak dezelfde fout gemaakt. We kiezen sneller voor het onderdrukken van de symptomen, dan het bestrijden van de oorzaak. Raampje open voor frisse lucht, radio harder draaien en de toppers, koffie en energiedrankjes.
De beste optie is voor de hand liggend. Zet de auto aan de kant voor een slaappauze. Dat kost je hooguit een kwartier, dat is namelijk de optimale lengte voor een powernap. Slaap je langer, dan kom je in een diepere slaap terecht. Je zult dan juist moe en duf wakker worden.
Wil je toch blijven rijden, maak de reis dan met meerdere bestuurders. Dan kun je elkaar afwisselen.
Er zijn verschillende technieken ontwikkeld om o.a. de risico’s van vermoeidheid tijdens het rijden te verminderen. Al in 2000 liet Mercedes voor har vrachtwagens de eerste versies van “lane assist” ontwikkelen. Een systeem dat met een camera lijnen op de weg registreert. Zo kan het voertuig automatisch afwijkingen corrigeren. (voorloper zelfrijdende auto).
Een veelgenoemde kritiek op deze en andere ontlastende technieken is echter dat het rijden minder intensief wordt. De auto stuurt immers zelf. Hierdoor is de kans groot dat de bestuurder helemaal wegdommelt. Een antwoord hierop is vermoeidheidsherkenning. Dit systeem analyseert stuurgedrag, pedaalgebruik en versnelling. Als je concentratie afneemt, wordt je gewaarschuwd met beeld en geluid. Je wordt aangeraden te pauzeren.
Meer weten over vermoeidheid in het verkeer. SWOV factsheet
Hieronder video’s over:
-Vermoeidheidsherkenning
-Lane assist
-Front assist
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!